sunnuntai 23. joulukuuta 2012

Kristowicca - onko sitä olemassa?


Olen useaan otteeseen tormännyt netissä sanaan kristowicca ja kysymyksiin siitä, onko tälläistä suuntausta olemassa. Oma mielipiteeni on, että kristinuskon ja wiccan yhdistäminen on lähes mahdotonta.
Kristittyjen kymmenen käskyäkin sanoo "Minä olen herra sinun jumalasi, älä pidä muita jumalia".  Raamatussa on useita kohtia, jossa kerrotaan, että muihin jumaliin uskominen on väärin ja toisin uskovat on "hävitettävä.

Teidän tulee seurata vain Herraa, Jumalaanne, pelätä häntä, noudattaa hänen käskyjään, totella häntä ja pysyä hänen uskollisina palvelijoinaan. Mutta teitä yllyttänyt profeetta tai unennäkijä on surmattava, koska hän houkutteli teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne, joka on tuonut teidät pois Egyptistä ja lunastanut teidät vapaiksi tuosta orjuuden maasta; se mies viekoitteli teitä kääntymään pois siltä tieltä, jota Herra on käskenyt teidän kulkea. Hävittäkää paha keskuudestanne."
(5. Mooseksen kirja 13:5-6)

"Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, joita sinä ja sinun esi-isäsi ette ole entuudestaan tunteneet, niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne maan äärestä toiseen, lähellä tai kaukana, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut. Kivittäkää hänet kuoliaaksi, sillä hän yritti viekoitella teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptistä, orjuuden maasta."
(5. Mooseksen kirja 13:7-11)

Wiccassa on kaksi Jumalauutta, Jumala ja Jumalatar, joilla on useita ilmenemismuotoja. Kaikki jumalattaret ovat yhden Jumalattern eri ilmenemismuotoja, Hänen kasvojaan ja kaikki jumalat ovat Jumalan ilmenemismuotoja. Kristinuskossa tälläistä käsitystä ei ole.
Kristinuskossa Jumala on kaukainen käsite, häntä ei voi nähdä, toisin kuin wiccassa jumaluus on kaikessa läsnä, käsinkosketeltavissa.
Kristinukson Jumala on hyvä, jonka vastapainona on läpeensä paha Saatana. Wiccassa hyväksymme jumaluuksiemme pimeän ja valoisan puolen, emmekä usko pahan ruumiillistumaan. Tässäkin on suuri ristiriita, että wiccan ja kristillisyyden voisi yhdistää.

Toisin kuin kristinuskossa, wiccassa ei ole synti -käsitettä. On olemassa ohjenuora, Rede, jonka kukin tulkitsee omalla tavallaan. Kristityt tuntevat olevansa vastuussa jumalalleen kun taas wiccat ovat vastuussa vain itselleen. Kymmenen käskyä ovat kristitylle "laki" ja Rede on wiccassa "vain" ohje. Raamattu ei anna kristitylle vapautta "tehdä kuten haluat" vaan sanelee tietyt raamit, miten tulee elää ja palvoa jumalaansa.

Raamatussa on myös kohta "noitanaisen älä elää anna". Tästä on hyvänä esimerkkinä 1400-luvulla alkaneet noitavainot. Naisia ja miehiä poltettiin roviolla erilaisuuden vuoksi. Uskottiin, että noidat olivat liittoutuneet paholaisen kanssa. Päätelkää siis, voitko olla kristitty ja noita?

En sano, ettäkö wiccaa ja kristinuskoa ei voisi tai saisi yhdistää, mutta tällöin et ole wicca etkä kristitty, eli kristowicca ei ole wiccan suuntaus.

12 kommenttia:

  1. Minäkin olen seuraillut kristowicca keskusteluja, ja olen kanssasi samoilla linjoilla :) Mielenkiintoinen juttu ja hyviä näkökantoja!

    Saida

    VastaaPoista
  2. Mä oon ihan samaa mieltä noista epäkohdista. Lähinnä oon sitä mieltä että tyyppi ei tiedä uskoisko se kristinusko juttuihin vai tahtoisko olla luonnonuskontoa kannattava henkilö. Ja eniten tossa hommassa kusee just toi monijumaluus ja se, että raamatussa sanotaan monta kertaa, että noidat pitäisi työntää palavaan järveen, että niinpä niin. Kuka noita ees haluais kuulua kirkkoon, eihän siinä ole mitään järkeä, noitia käytettiin hyväksi ja tapettiin koska isot kihot halus tehdä muita juttuja samalla ku talonväki riiteli keskenään kuka oli tehny pahaa toisen karjalle ja niin edelleen xD Joo haluankin olla kristitty.. helvetti ei mitään järkeä.

    VastaaPoista
  3. Olen itse ihmetellyt, miten koko kristowicca -käsite on syntynyt. Kai se on olevinaan jonkinlainen vaihtoehto niille, jotka tahtoisivat tutustua wiccalaisuuteen/noituuteen/luonnonuskontoihin, mutta koska kristinusko on jo pienestä pitäen taottu päähän 'ainoana vaihtoehtona', on kynnys uskonnon vaihtamiseen liian suuri ja tällöin haetaan jonkinlaista välivaihtoehtoa. Itse tosin olen samoilla linjoilla, että kristinuskoa ja wiccaa on mahdotonta ja täysin naurettavaakin edes yrittää yhdistää.

    VastaaPoista
  4. Miun mielestä noita kahta voi yhdistellä, mutta se ei sitten tietenkään olisi enää kristinuskoa tai wiccalaisuutta kumpaakaan, koska molempien/jomman kumman jotain olennaisia juttuja pitäisi skipata tai muunnella. Toisaalta, raamattu on aikansa näköinen kirja ja monet "säännöistä" on siellä vain siksi koska ne vain kuului siihen aikaan. En tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pointtina olikin, että kristowicca ei ole wiccan suuntaus ;)

      Poista
  5. Tämä on mielenkiintoinen pohdinnan aihe. On tunnustuksellisia kristittyjä, jotka kuitenkin tekevät ”pakanallisia” tekoja arjessaan kirkossa käynnin ohessa. (Suola annetaan pöydän kautta, mustan kissan ylittäessä tie syljetään kolmesti, jne.) Onko heillä vetoa enemmän pois kristillisyydestä, mutta ympäristö asettaa rajat ”pakanallisuudelle”. Useimmat ihmiset kuitenkin tarvitsevat yhteisönsä hyväksyntää, joko itsensä tai arkensa sujumisen takia. Kummalla puolen ”rajaa” heidän voi katsoa olevan, (kristilliset)teot vai (pakanalliset)teot, kumpi ratkaisee. Onko tässä nimi, ..niin millaisille ihmisille. Kristowicca, wiccakristo, vaiko vain paikan ja ajan sanelemaa selviytymistä.
    ~~uQ~~*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielestäni kristowiccaa (tai wiccakristoa) ei ole olemassa. Ehkä kristillistä pakanuutta, vaikka sekin jo kuulostaa kovin ristiriitaiselta... Itse kutsuisin kuvailemisia ihmisiä tapakristityiksi. Mielestäni vaan on mahdotonta olla pakana, jos olet kristitty. Kristinusko sotii niin pahasti pakanallisuuden dogmeja vastaan... Onhan olemassa kristinuskoisia meedioita ja enustajiakin. Toiset tulkitsevat ja noudattavat raamatun lakeja vähän löyhemmin kuin toiset, mikä ei mielestäni tee ihmisestä vielä pakanaa...

      Poista
  6. Tuli mieleen tavallaan oma äitini, jonka usko on sekoitus monenlaista uskontoa. Sanoisin kristityksi, mutta hän ei lue tai seuraa raamattua mitenkään tarkasti, ja on mielestäni hyvin pakanallisella tavalla hengellinen. Hänelle on olemassa yksi jumaluus, mutta mielestäni hän on enemmän vastuussa omalle itselleen kuin sille. Hänellä on mielestäni paljon pakanallisia näkemyksiä ja tapoja. Hän ei ymmärtääkseni tiedä Wiccalaisuudesta juuri mitään, enkä itsekään laske itseäni Wiccaksi (epämääräisesti pakanaksi vain), mutta meillä on toisinaan hedelmällisiä keskusteluja uskonasioihin ja muuhun sellaiseen liittyen. En kuitenkaan oikein jaksa uskoa, että kenenkään olisi tarkoituksenmukaista kutsua itseään kristowiccaksi, mutta jännällä tavalla uskontojen piirteet voivat sekoittua.

    Voisin joskus keskustella lisää äidin kanssa asiasta.

    VastaaPoista
  7. Joo... En kutsuisi itseäni kristityksi. Ainoa syy miksi olen yhä kirkossa on se, että HALUAN käydä rippikoulun jotta voin tulla kummitädiksi. Joo... Huono syy. Mutta kristinuskoa ja wiccaa on ns. mahdoton sekoittaa täydellisesti. Minä vaan en välitä kristinuskon noitia koskevista säännöistä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta jos myöhemmin eroat kirkosta, niin et "viarallisesti" voi olla kummi. Itse olen aina pitänyt tätä varsin naurettavana, että nimi jossain paperissa tekee sinusta "oikean" kummin... Itse olen sitä mieltä, että voi olla kummi, kuului kirkkoon tai ei. Vanhemmat sen päättävät kenet halauvat kummiksi, ei se kuulutko kirkkoon vai ei...

      Poista
  8. Olen samaa mieltä. Se ettet mene kirkossa naimisiin, ei tarkoita sitä ettet olisi naimisissa jonkun kanssa. Ei kirkko tee sinusta sen ihmeellisempää kun jo olet. Joten kiitos. Annoit taas hyvän ja pätevän syyn miksi erota kirkosta kun olen 18! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En halua rohkaista ketään eroamasta kirkosta, teette niin jos siltä tuntuu. Ja onhan kirkot mahtavia rakennuksia, hienoahan siellä olisi mennä naimisiin. Itse olen aina rakastanut kirkkoja rakennuksina, en ole vielä yhteenkään rumaan kirkkorakennukseen törmännyt, joten miksi et haluaisi mennä naimisiin siellä? :D Maistraatissa vihkiminen on jotenkin niin korutonta, mikä on surullista, ottaen huomioon että hyvin suuri osa suomalaisista tätä nykyä kuuluu kirkkoon...

      Poista

Jätäthän käynnistäsi muiston! :)