sunnuntai 6. toukokuuta 2012

Beltane

Beltanea vietetään 1.5 ja se on kolmas kevääntulon juhla. Ikäväkseni joudun myöntämään, että itse en tehnyt tänä vuonna mitään erityistä beltanena. Makasin sängyssä uusinta Yön Talo -kirjaa lukien. Voisinpa veikata, että edellisen illan alkoholi juonnilla oli osuutta tuohon saamattomuuteen...

Beltane on yksi neljästä "suuresta sapatista", joita ovat Samhain, Imbolc, Beltane ja Lughnasadh. Tärkeysjäjestyksessä ensimmäisenä ovat Samhain ja Beltane. Sekä Samhainin että Beltanen aikaan elävien ja kuolleiden maailman väliset rajat ovat ohuimmillaan, joten salattujen asioiden tulkitsiminen kuuluu perinteisiin näinä sapatteina.

Beltanen aikaan Jumalatar ottaa Äidin hahmon ja Jumalasta tulee aikuinen mies. Luonnossa jylläävien energioiden myötä hänessä herää himo Jumalatarta kohtaan. He rakastuvat ja yhtyvät toisiinsa. Jumalatar tulee raskaaksi Jumalasta ja He viettävät kättenliittäjäisiä, eli häitä. Tämän liiton vuoksi Beltane on myöskin tärkeä hedelmällisyyden juhla.

Beltanena monet wiccat suorittavat "Suuren Rituaalin", joka kuvastaa Jumalan ja Jumalattaren liittoa. Tässä rituaalissa Jumalatarta edustaa viinillä täytetty malja ja Jumalaa athame. Covenit suorittavat rituaalin täysimittaisena, jossa Jumalattaren henki kutsutaan ylipapittareen ja Jumalan ylipappiin. Ylipappi kohottaa maljan ilmaan, polvistuu ylipapittaren eteen, joka pitelee kädessään athamea ja ylipapitar laskee terän alemmas, niin että se koskettaa viiniä.
Vaikka Suuri Rituaali coveneissa suoritetaan Ylipapittaren ja Ylipapin toimesta, voi sen yksin uskontoaan harjoittava wicca suorittaa myös yksin.

Beltanen aikaan on jo pitkään vietetty juhlia ja tiettyjä rituaaleja. Vappusalkojen pystyttäminen on yksi tunnetuimpia. Monet nousivat aikaisin aamulla keräämään kukkia ja vihreitä oskia, joilla he koristelivät vappusalon, joka toimi rituaalin keskipisteenä, sekä kotinsa ja itsensä. Kukat ja kaikki vihreä symboloivat Jumalatarta ja vappusalko Jumalaa. Korkealle vappusalon päähän asetettiin kukkaseppele, joka putosi yhä alemmas, kun salon ympärillä tanssijat kiristivät tanssiessaan salkoon kiinnitettyjä nauhoja. Eipä ole kovin vaikea havaita tästä perinteestä vappusalon yhteyttä seksuaaliseen kanssakäymiseen.

Aikoinaan ihmiset myös sytyttivät kokkoja Beltanen aikaan, joiden yli he sitten hyppivät. Kokon yli hyppimisen toivottiin tuovan hedelmällisyyttä..

Beltanen aikaan kuuluvat myös perinteisesti kudonta ja letitys, sillä tämän sapatin syvin olemus on kahden osan yhdistämistä kolmannen muodostamiseksi.
Beltanen aikaan on hyvä  myös istuttaa kesän kukat, yrtit yms ja pyytää siunausta kylvölle.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätäthän käynnistäsi muiston! :)